Podzimní prázdniny 2009

První den

Sraz na letošní podzimní dvojkařské prázdniny byl na Hlavním nádraží, kde byla jako obvykle asi polovina celého na výlety odjíždějícího Brna. S radostí jsme shledali, že s námi jede 18 členů. Dětem bylo do batohů přibaleno jídlo, vedoucím taktéž, a ještě se muselo vzít v taškách . No nicméně jsme úspěšně nasedli na vlak a jeli.
Ve vlaku se děti kromě tlachání a redukování zásob proviantu věnovaly ještě různým logickým hádankám, křížovkám a rébusům, které jsem jim připravil. Vedoucí se (taktéž kromě tlachání a jídla) zabývali učením se nových uzlů, které by nás mohly překvapit na uzlovacím přeboru. Po dlouhé cestě vlakem jsme dojeli do Pitína, kde nám Špalkův dědeček zapůjčil svůj dům.
Po příjezdu, vybalení, a krátkém odpočinku jsme s dětmi vyrazili na menší průzkum okolí. Ukázalo se, že zdejší listnaté lesy jsou na podzim opravdu nádherné a stromy hrají barvami jako z reklamy (ostatně podívejte se na fotky). Kluci si po cestě sbírali různobarevné listy na rukodělný večer. Zahráli jsme pár her, kluci se například v propracované velké hře od Špalka dozvěděli, jaká zvířata žijí na podzim v lesích, čím se živí a kdo koho loví. To už se ale stmívalo, a tak jsme se museli vrátit. Po vydatné večeři kluci ještě tvořili z nasbíraných listů, lepidla a kartonu různá zvířátka, nejčastěji asi ježka. Následovala už jen hygiena a příběh na dobrou noc.

 

 

Druhý den

Po nečestném probuzení a rozcvičce se děti odebrali na snídani, po které se dozvěděly, že se mají připravit na velký výlet do přírody. Připravily si batohy, termosky, rozdělily si v družinách přidělené jídlo na vaření i na cestu, a na mě zbyly 3 kotlíky a vedení trasy výletu, což se později ukázalo složitější než obvykle. Šli jsme ke Kolelačské vodní nádrži, okolo které byla opět ukázková podzimní lesnatá krajina a po cestě jsme hráli několik her, mezi nimi např. hledání a určování mapových značek ztracených po lese. Po prohlídce nádrže jsme došli k ideálnímu místu na vaření.
Rozdělili jsme se na 3 družinky, které měly co nejrychleji uvařit tradiční Dvojkařský pokrm zvaný brkaše, totiž bramborovou kaši z prášku s osmaženou cibulkou a kabanosem. Kluci pod vedením rádců Michala, Kubuly, Asterixe a Vorvaně připravili ohniště, nasbírali šáší a suché dřevo, vyrobili trojnožku z větví, rozdělali oheň a postupně uvařili jídlo, které následně za odměnu snědli. Nejrychleji to dokázala družina Michala a Kubuly (byli na to 2, že), pak Asterix a nakonec Vorvaň. Po jídle jsme samozřejmě vše na místě uklidili, ohniště pořádně zalili, a všechny stopy po vaření zahladili. To už jsme pokračovali v cestě, na které si mimochodem žlutá značka odbíhala, jak se jí zachtělo a po strastiplném hledání na mapě zřetelně existující cesty jsme postupně zamířili domů.
Tam následovala velkolepá úvodní scénka do nové celoroční hry. Ve scénce se potkali 2 rivalští závodníci Formule 1, kteří chtěli rozhodnout, kdo z nich je lepší. Nejdříve to zkusili hádkou, ve které je decibely podpořili jejich umounění mechanici, pak se ale rozhodli uzavřít sázku a založit novou soutěž F1 Dvojkaři Grand Prix. Po scénce byli děti rozděleni do dvou týmů, ve kterých se co nejdříve utkají v závodě. Předtím ale kluci využili pár hodin volna a odpočinku a s vedoucími zahráli v teple několik partiček karetní hry Bang. Starší, hlavně podrádci, se naučili zajímavou hru Mrakošlapy. Následně se děti najedli a vypravili stezkou odvahy nočním městem získat součástky do jejich prvních aut. Součástky (reprezentované papírky) získaly a směnily za ně velké konstrukční prvky, jako třeba přítlačné křídlo, motor, apod. Ty se budou hodit při stavbě (rozuměj vystřihování a lepení) nových závodních aut.
Poté jsme se vrátili do domu, děti ulehly a usnuly.

 

 

Třetí den

Opět nás ráno překvapil odporný tón mobilu oznamující, že se musíme vyhrabat z postelí a spacáků. Děti odešly na rozcvičku a mezitím se připravila snídaně. Když zmizela v hladových žaludcích 18 dětí a 8 vedoucích a všichni si vyčistili zuby, počala velká stavba papírových vystřihovacích monopostů. Stavba probíhala odděleně po 2 závodnických týmech a i když se občas někdo z druhého týmu pokusil provést průmyslovou špionáž u toho prvního, nevyskytly se žádné problémy. Některé velké díly, které se předchozí den nepodařilo týmům získat, musely být k těm nalepeným dokresleny. Týmy tedy měly hotové nákresy a modely potřebné pro stavbu opravdových závodních aut.
Po jídle začaly stavět 2 pořádné závodní monoposty z dílů nalezených v garáži a ve stodole. Oba závodní vozy měly drsný industriální vzhled a spoustu užitečných součástí, jako třeba vysavač za sedadlem řidiče, řiditelná přední kola, sovětská promítačka s velkým spouštěcím knoflíkem, a dokonce monopost Michalova týmu měl i funkční pákovou brzdu! (viz foto). Tyto dvě mašiny se utkaly v silničním závodě, samozřejmě na parkovišti a tažené popruhy, a jelikož Michalovu monopostu se při třetím kole utrhlo kolo, tak prohrál a nepomohla mu ani sovětská promítačka na zádi jeho vozu. První z mnoha klání tedy vyhrál Cvrčkův tým.
Navečer jsme ještě vyrazili na louku za městem zahrát nějakou tu hru s létajícím talířem (frisbee). Poté následoval tajemný noční pochod na místo za městem, kde hořelo ohniště. Byla z toho cítit obřadní atmosféra. Za chvíli přišlo několik vedoucích ve skautském kroji a vysvětlili, oč jde. Někteří ze starších členů už do našeho oddílu chodí delší dobu a získali za tu dobu skautskou přezdívku. Nyní nadešel okamžik, aby byla tato přezdívka zpečetěna ohněm při tradičním rituálu házení březové kůry (na které je napsána přezdívka daného jedince) do ohně. Poté člen dostane slavnostní dekret o jeho přezdívce a zařadí se zpátky mezi ostatní. Při tomto letošním obřadu zpečetili své přezdívky Dave, Blesk (dříve Tomášek), Willy (dříve Vojta) a Šimpanz (dříve Šimon). Poté jsme se vrátili domů a šli po náročném dni spát.

 

 

Čtvrtý den

Po budíčku, rozcvičce a snídani kluci ještě získávali superlicenci, aby mohli závodit v monopostu F1. Superlicence se získávala u různých lidí, jako mechanik v garáži, manažér trati, apod. za různé úkoly. Nakonec všichni zvládli superlicenci v pohodě získat.
Poté následoval všeobecný úklid, balení a hledání ztracených věcí, během kterého ještě šli kluci s několika vedoucími na hodinku ven zahrát si hry na louku, kde jsme se všichni snažili o poražení Raka, který nás ale nahlavu porazil. Po návratu je čekalo vyhubování za to, že přišli moc pozdě a že taktak stíháme dobalit a jít na vlak, a za odměnu dostali na oběd luxusní rýžovou kaši. Nakonec se vlak stihl a jelo se vesele až do Brna. Tam se na nádraží zařval takový monumentální Dvojkařský pokřik, jaký tam už dlouho nezažili a následně byli kluci předáni čekajícím rodičům. Všichni se rozjeli domů a ze super akce jim zbyly už jenom zážitky a spousta nevypraného prádla…
a tady můžete vidět, jak probíhaly první testy formulí Dvojkaři F1 Grand Prix…

Příspěvek byl publikován v rubrice Zápisy z akcí. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.